سیستم‌های اطلاعات مدیریت

سؤالات ۱ تا ۱۶

تصمیم‌گیری

شناسایی مسئله

سؤالات ۱ تا ۶

شناسایی و ارزیابی راه ‌حل ‌ها

سؤالات ۷ تا ۱۳

انتخاب راه‌حل

سؤالات ۱۴ تا ۲۰

اجرای راه‌حل

سؤالات ۲۱ تا ۲۴

ارزیابی نتایج

سؤالات ۲۵ تا ۲۹

۳ـ۹ـ۲٫ مقیاس لیکرت
این مقیاس از مجموعه‌ای منظم از گویه‌ها که به ترتیب خاصی تدوین شده است، ساخته می‌شود. این گویه‌ها حالات خاصی از پدیده مورد اندازه‌گیری را به صورت گویه‌هایی که از لحاظ ارزش اندازه‌گیری دارای فاصله‌های مساوی است، عرضه می‌کند. برای تدوین گویه‌ها، معمولاً از عبارات مساعد و نامساعد درباره پدیده مورد اندازه‌گیری به تعداد مساوی استفاده می‌شود. پاسخ‌دهنده میزان موافقت خود را با هر یک از این عبارات، در یک مقیاس درجه‌بندی‌شده که معمولاً از یک تا پنج درجه است نشان می‌دهد. سپس پاسخ آزمودنی به هر یک از گویه‌ها از نظر عددی ارزش‌گذاری می‌شود. حاصل جمع عددی این ارزش‌ها، نمره آزمودنی را در این مقیاس به دست می‌دهد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳ـ۹ـ۳٫ روایی (اعتبار) پرسش‌نامه
روایی از واژه روا به معنای جایز و درست گرفته شده و روایی به معنای صحیح و درست بودن است. مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه‌گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه‌گیری‌های نامناسب و ناکافی می‌تواند هر پژوهش علمی را بی‌ارزش و ناروا سازد. اعتبار در اصل به صحت و درستی اندازه‌گیری محقق برمی‌گردد.
برای سنجش روایی، روش‌های مختلفی وجود دارد. در این تحقیق برای سنجش روایی، از روش روایی صوری بهره گرفته شده است؛ روایی صوری را روایی ذهنی نیز گویند. هنگامی این اعتبار برقرار است که فردی آزمودنی را بررسی بکند و نتیجه بگیرد که این آزمون، صفت مورد نظر را اندازه‌گیری می‌کند. فردی که این بررسی را انجام می‌دهد، می‌تواند یک پاسخگو یا یک متخصص باشد (خاکی، ۱۳۸۶: ۲۸۸‌).
مفهوم اعتبار به این پرسش پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‌سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه‌گیری نمی‌توان به دقت داده‌های حاصل از آن اطمینان داشت. برای تعیین اعتبار پرسش‌نامه، روش‌های متعددی وجود دارد که یکی از این روش‌ها اعتبار محتوا می‌باشد. اعتبار محتوا، نوعی اعتبار است که به بررسی اجزای تشکیل‌دهنده آن بستگی دارد. اگر سؤال‌های پرسش‌نامه، معرف ویژگی‌ها و مهارت‌های ویژه‌ای باشد که محقق قصد اندازه‌گیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا، باید در موقع ساختن ابزار، چنان عمل کرد که سؤال‌های تشکیل‌دهنده ابزار اندازه‌گیری، معرف قسمت‌های محتوای انتخاب‌شده باشد. بنابراین اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه‌گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می‌شود. اعتبار محتوای یک آزمون، معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می‌شود. اعتبار محتوای این پرسش‌نامه، توسط اساتید راهنما و مشاور و چند نفر از افراد مطلع و متخصص در مدیریت مورد تأیید قرار گرفته است.
۳ـ۹ـ۴٫ پایایی پرسش‌نامه
پایایی با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد (سرمد و دیگران، ۱۳۸۵: ۱۶۶). برای سنجش پایایی پرسش‌نامه‌های این تحقیق، از روش آلفای کرونباخ[۹۲] (α) استفاده شده است. شکل کلی این روش عبارت است از:

α: ضریب آلفا
K: تعداد سئوال‌ها یا گویه‌ها
: واریانس مربوط به سوال i ام
: واریانس کل آزمون
دامنه α بین ۰ تا ۱ است و هر چه ضریب آلفای کرونباخ بیشتر باشد، پایایی مقیاس بیشتر است. بنابراین، طبق این قاعده، آلفا دست‌کم باید ۷۰% باشد تا بتوان مقیاسی را دارای پایایی دانست. اندازه آلفا نیز به پایایی تک‌تک گویه‌ها بستگی دارد.
در این تحقیق، با بهره گرفتن از ۱۴ پرسش‌نامه اولیه، میزان آلفای کرونباخ برای پرسش‌نامه «سیستم‌های اطلاعات مدیریت» برابر ۹۵۱/۰ و برای پرسش‌نامه «تصمیم‌گیری» برابر ۹۸۳/۰ به دست آمد که نشانگر پایایی بالای پرسش‌نامه‌های مورد استفاده است.
۳ـ۱۰٫ روش‌های آماری مورد استفاده
برای آزمون فرضیه‌های این تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها، از آزمون t تک‌نمونه‌ای، آزمون رتبه‌بندی فریدمن و آزمون t با دو نمونه مستقل استفاده شده است.
۳ـ۱۰ـ۱٫ آزمون t تک‌نمونه‌ای

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...