در این پژوهش برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که میزان آن برای هر یک از خرده آزمون­های پرسشنامه محاسبه گردید. پرسشنامه تهیه شده بین پاسخ‌دهندگان توزیع گردید و پس از جمع­آوری، داده ­های آن مورد تحلیل قرار گرفت آلفای کرونباخ کل پرسشنامه محاسبه گردید که برابر ۸۹۴/۰ شد. پس می­توان نتیجه گرفت از پایایی خوبی برخوردار است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه می‌کنیم.

که در آن :
تعداد زیر مجموعه‌های سئوال‌های پرسشنامه یا آزمون = J
واریانس زیر آزمون J ام Sj2
واریانس کل پرسشنامه یا آزمون S2 =
جدول۳-۴: میزان آلفای کرونباخ عوامل پرسشنامه

عوامل

ضریب آلفای کرونباخ

ایجاد نگرش مثبت نسبت به تغییر

۸۴۷/۰

نوآوری

۸۰۹/۰

بهبود مستمر کیفیت

۸۸۱/۰

کل پرسشنامه

۸۹۴/۰

۳-۹- روایی پرسشنامه

منظور از روایی این است که محتوای ابزار گردآوری اطلاعات یا سؤالات مندرج در ابزار دقیقاً متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد. یعنی اینکه هم داده ­های گردآوری شده از طریق ابزار مازاد بر نیاز پژوهش نباشد و هم اینکه داده ­های مورد نیاز در رابطه با سنجش متغیرها در محتوی ابزار حذف نشده باشد، به عبارت دیگر ابزارهای گردآوری اطلاعات، عین واقعیت را به خوبی نشان دهد (حافظ­نیا، ۱۳۸۴). اعتبار در اندازه ­گیری را روایی و قابلیت اعتماد را پایایی اندازه ­گیری می­نامند. آزمونی دارای روایی است که برای اندازه ­گیری آنچه مورد نظر است کافی و مناسب باشد. اگر آزمون آنچه را قصد دارد بسنجد اندازه نگیرد، نتایج حاصل شده از آن هیچ­ گونه ارزش و اعتباری نخواهد داشت. جهت تعیین روایی صوری، پرسشنامه تهیه شده در اختیار اساتید راهنما و مشاور قرار گرفت و از آن‌ها در مورد سؤالات پژوهش نظرخواهی گردید. پس از اعمال نظر آنان و انجام اصلاحات لازم، فرم نهایی پرسشنامه، تدوین و مورد استفاده قرار گرفت.

۳-۱۰- روش­های آماری مورد استفاده

در این پژوهش برای مقایسه اطلاعاتی که از طریق پرسشنامه جمع­آوری شده است، از روش­هایی که در آمار توصیفی به کار برده می­ شود، مانند جدول توزیع فراوانی مطلق، درصد، میانگین و انحراف معیار، استفاده گردیده است و در بخش آمار استنباطی برای تحلیل داده ها با توجه به مقیاس به کار رفته برای سنجش متغیرها و فرضیه های پژوهش، از آزمونهای آمار پارامتریک تحلیل رگرسیون دومتغیره و چندمتغیره استفاده شد. کلیه عملیات آماری با استفاده نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. از آزمون­های آماری که شامل آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، T تک عاملی جهت بررسی فرضیه ­ها استفاده شده است. همچنین برای اولویت­ بندی متغیرهای پژوهش از آزمون فریدمن استفاده شده است. همچنین جهت مقایسه فرضیات پژوهش بر اساس اطلاعات دموگرافیک از آزمون‌های T نمونه‌های مستقل و تحلیل واریانس استفاده گردید.

۳-۱۱- جمع بندی

روش انجام پژوهش از قسمت­ های مهم یک کار تحقیقاتی می­باشد. در فصل سوم به تفصیل روش تحقیق و نحوه جمع­آوری اطلاعات بیان گردید. داده ­های مورد نیاز پژوهش از طریق روش پرسشنامه­ای جمع­آوری شده است و ساختار پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. همان گونه که قید شد جامعه آماری این تحقیق را کلیه مشتریان بانکهای کشاورزی استان گیلان در سال ۱۳۹۲ تشکیل می دهند و نمونه آماری از بین این افراد انتخاب خواهد شد و در پایان به آزمون­های مورد استفاده در این تحقیق پرداخته شد. در فصل آتی به تجزیه و تحلیل نتایج پرسشنامه ­ها خواهیم پرداخت.
تجزیه و تحلیل
داده ­ها
فصل چهارم
عاقل آنچه را که می داند، نمی گوید؛ ولی آنچه را می گوید، می داند
ارسطو

مقدمه:

داده‌های جمع‌ آوری شده اعداد و ارقامی بدون معنی می‌باشند که از آمار برای معنی‌دار کردن آنها به منظور تحقق اهداف پژوهشها و تحقیقات کمک گرفته می‌شود. تجزیه و تحلیل اطلاعات بعنوان بخشی از فرایند روش تحقیق علمی یکی از پایه‌های اصلی هر مطالعه و پژوهش به شمار می‌رود که بوسیله آن کلیه فعالیتهای تحقیقی تا رسیدن به یک نتیجه، کنترل و هدایت می‌شوند.
به عبارتی در این بخش، پژوهشگر برای پاسخگویی به مسأله تدوین شده و یا تصمیم‌گیری در مورد رد یا تأیید فرضیه یا فرضیاتی که برای تحقیق در نظر گرفته است از روش های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می‌کند. لذا ذکر این نکته ضروری است که تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده به تنهایی برای یافتن پاسخ پرسشهای پژوهش کافی نیست، تعبیر و تفسیر این داده‌ها نیز لازم است. ابتدا باید داده‌ها را تجزیه و تحلیل نمود و سپس نتایج این تجزیه و تحلیل را مورد تعبیر و تفسیر قرار داد. اطلاعات لازم برای تحقیق حاضر از پرسشنامه‌ای که اعتبار آن مورد آزمون قرارگرفته بود، جمع‌ آوری شد. این اطلاعات در محیط نرم‌افزاری با اعمال آزمونهای آماری مناسب با توجه به فرضیات تحقیق، تجزیه و تحلیل گردید و در این فصل نتایج گردآوری شده و تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته داده‌ها بر مبنای استنباط آماری و به کمک فنون آماری مناسب، به منظور تأیید یا رد فرضیه تحقیق ارائه می‌شود.
در این بخش به منظور توصیف ویژگی‌های نمونه، ابتدا داده‌های جمع‌ آوری شده با بهره گرفتن از شاخص‌های آمار توصیفی خلاصه
و طبقه‌بندی می‌شود، بعد از آن آمارهای توصیفی از جمله میانگین، انحراف معیار مربوط به متغیرهای تحقیق آورده شده، سپس با بهره گرفتن از شاخص‌های آمار استنباطی به تأًیید یا رد فرضیات می‌پردازیم.

۴-۱- یافته‌ها

تحلیل‌های آماری که در این فصل انجام گرفته اند شامل «تحلیل توصیفی» و «تحلیل استنباطی» می‌باشد که به ترتیب تشریح خواهند شد.

۴-۱-۱- تحلیل‌های آماری توصیفی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...