فرزندان دو بازار متفاوت را تشکیل می‌دهند : بازار اولیه ، بازار تأثیر گذار و بازار آینده .

 

جدول ۲-۲ بازار مصرفی فرزندان . کار و سینگ ۲۰۰۶

 

محصولاتی فرزندان خریدار و کاربر آن هستند ، محصولات مخصوص آن ها می‌باشد. آن ها گاهی خودشان محصول را برای خود می خرند یا محصول را قبل از اینکه والدینشان بخرند ، انتخاب می‌کنند. برای سایر محصولات و یا خدمات ، مثل آنهایی که توسط همه ی افراد خانواده استفاده می‌شوند ، آن ها ممکن است بر خرید والدین اثر بگذارند. (کار و سینگ ۲۰۰۶ ). برخی محصولات وجود دارند که فرزندان از تأثیر مستقیم یا قدرت ذله کردن با ذکر علایقشان به طور علنی و اظهار آن ها با صدای بلند برخوردارند . برای سایر محصولات الگو های خرید والدین توسط دانش اولیه ی آن ها از سلایق و علایق فرزندانشان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این فرمانِ منفعلِ انتخاب ، برای تنوع گسترده ای از محصولات مناسب است و به نظر می‌رسد که تصمیم گیری در مسائل با حضور ِ صرفِ فرزندان تغییر ‌کرده‌است (کار و سینگ ۲۰۰۶ ). آن ها وفاداری به برند را ایجاد می‌کنند ، در نتیجه یک بازار آینده ی قابل رشد هستند که بر تصمیمات خانوادگی در حوزه های متنوع تأثیر می‌گذارند( اوگدن ، اوگدن و رمزی۲۰۱۰[۱۲۰] ) ماهیت تصمیم گیری مشترک در تصمیم گیری ها با حضور فرزندان تغییر کرده و تصمیمات دیگر فقط منحصر به زوج ها نیست ( کار و سینگ ۲۰۰۶ ، فیلیارترات و ریچی ۱۹۸۰ ) . همان طور که ذکر شد ، فرزندان در تصمیم خرید خانواده بسیار تأثیر گذار شده اند . بر اساس مطالعه ی مک نیل ، فرزندان با سنین ۴ تا ۱۲ سال به طور مستقیم بر۳۰۰ میلیارد دلار از خرید های بزرگسالان در سال ۲۰۰۲ تأثیر گذاشته اند و ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر را موجب شده اند . او برآورد می‌کند که این بازار تأثیر گذار اینک بیست درصد در هرسال در حال رشد است (شور [۱۲۱]۲۰۰۳ ) . کِرنیت معتقد است که منشأ تأثیر فرزندان بیش از بیست سال است . چون در آن زمان ، فرزندان به عنوان تأثیر گذارنده ای مهم در انتخاب برندها برای گونه های محصولات بزرگسالان شناخته شد ، مثل تأثیر بر انتخاب خودرو ، هتل ، مقاصد گردشگری، فست فود ، لوازم الکترونیکی و اغلب محصولات غذایی در منزل . در پاسخ ‌به این افزایش تأثیر ، سازندگان و دست اندر کاران این محصولات و خدمات باید شروع به تبلیغات مستقیم برای فرزندان نمایند . (شور ۲۰۰۳ ) .

 

تحقیق نیکلدُن یافت که هشتادونه درصد از والدین فرزندان ۱۴-۸ ساله اظهار کرده‌اند که آن ها نظرات فرزندانشان را ‌در مورد محصولاتی که می خواهند برای آن ها بخرند ، پرسیده اند . فهم فنی کودکان و جستجوی اطلاعات مصرف کننده ای و مشتاقانه ی آن ها ، دلیل دیگری برای تأثیر در حال افزایش آن ها در هزینه کرد های والدین است (شور ۲۰۰۳ ).

 

محققان بازار گزارش کرده‌اند که امروزه بسیاری از والدین بر این عقیده اند که فرزندان آن ها بیشتر از آن ها ‌در مورد برندها و محصولات می دانند و والدین به دانش آن ها متکی اند (شور ۲۰۰۳ ) .

 

اما گرام (۲۰۰۵) در تحقیق خودمی نویسد : اغلب والدین با بیان اینکه فرزندانشان تأثیر زیادی برتصمیم گیری تعطیلات ندارند ، آغاز می‌کنند ، ولی در طول مصاحبه ها جملات متعددی ، اغلب گفته می شود که فرزندان واقعاً تأثیر مستقیم یا غیر مستقیم دارند.

 

۲٫۹تأثیر فرزندان بر تصمیم گیری

 

تئوری ها در زمینه ی تصمیم گیری خانوادگی در طول نیم قرن گذشته پیشرفت داشته اند . بر اساس مطالعات ناندا ، هو و بای[۱۲۲] (۲۰۰۷) فقط پنجاه سال پیش بود که محققان یعنی کنکل ۱۹۵۹، شارپ و مات ۱۹۵۶ ، شروع به در نظر گرفتن نقش همسر به عنوان مشارکت کننده در فرایند تصمیم گیری کردند که متضاد با در نظر گرفتن نقش شوهر به تنهایی بود (روبین ۲۰۱۰ ) . بعد از کارهای شارپ و مات مطالعات به سمت ، دو جانبه گرایی یعنی مطالعه ی نقش زن و شوهر در تصمیم گیری ها و فرایند آن افزایش یافت و به طور قابل توجه ، تأثیری را که فرزندان ممکن است چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم در فرایند تصمیم گیری داشته باشند ، نادیده گرفته شد (روبین ۲۰۱۰ ).

 

زمانی که یک فرد طوری عمل می‌کند که رفتار فرد دیگری را به نحوی مطلوب تغییر دهد ،تأثیر اتفاق می افتد (کارترایت[۱۲۳] ۱۹۵۹) . در نتیجه تأثیر می‌تواند بر تصمیمات خرید ، زمانی که فرزند به روشی بر رفتار مصرف والدین اثر می‌گذارد ، اعمال شود( رمزی ، اوگدن و زکریا ۲۰۱۲ ، میکلسن و نورگارد ۲۰۰۷) تأثیر را به عنوان توانایی یک عضو برای دستیابی به نتیجه ای خاص باتلاش های فعال و غیر فعال تأثیر بر احساسات ، عقاید و رفتار والدین ،برای دستیابی به نتیجه ای خاص، تعریف می‌کنند( میکلسن و نورگارد ۲۰۰۷ ، سواندیناتا ۲۰۱۱[۱۲۴]). تأثیر درک شده ، زمانی اتفاق می افتد که عضوی از خانواده اعتقاد داشته باشد که عضوی دیگر بر تصمیم خرید اثر گذاشته باشد(رمزی ، اوگدن و زکریا ۲۰۱۲ ، ونگ ،هالووی و همکاران ۲۰۰۷). پس برای اینکه چگونگی تصمیم گیری در یک خانواده به خوبی بررسی شود باید تأثیر همه ی اعضای آن خانواده ، چه والدین و چه فرزندان در نظر گرفته شود ( ونگ ۲۰۰۶ ).

 

همان‌ طور که می‌دانیم بیشتر تحقیقات انجام شده در زمینه ی تأثیر فرزندان بر تصمیم گیری در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ انجام شده است و از آن زمان به بعد تحقیقات کمی در زمینه صورت گرفته است . فقدان این توجهات اخیر برای تأیید یافته های تاریخی یک نارسایی از لحاظ تغییرات شگرف در خانواده در دهه های گذشته است . فلاری ۲۰۰۶ این تغییرات با تعداد زیادی از منابع معتبر ، مستند شده است . کلولو[۱۲۵] (۱۹۹۳) برخی از تغییرات از محیط خانوادگی سنتی به جدید را پیش‌بینی ‌کرده‌است .

 

جدول ۳-۲ تغییرات در خانواده ها ( فلاری ۲۰۰۶)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مداخلات ممکن برای تأثیر خرید فرزند خانواده های جدید خانواده های سنتی فرزند با تصمیمات مصرف زودتر مواجه می شود خانواده ها به عنوان مصرف کننده خانواده ها به عنوان تولید کننده به علت تغییرات ساختار خانواده ، خانواده ها ‌کوچک‌ترند ( زایمان دیر هنگام ، والدین مجرد و تنها و… خانواده های محدود خانواده های چند عضوی تصمیم گیری خانواده برابری طلب تر است ، فرزندان از حقوق مساوی بیشتری در خانواده برخوردارند، به فرزندان مسئولیت تصمیم گیری بیشتری داده می شود روابط افقی رواببط سلسله مراتبی فرزندان ارزش هایی را به عنوان نتیجه ی تأثیرات بیرونی شکل می‌دهند ارزش های فردی ارزش های جمعی خانواده ها دیگر لزوماًً به طور بیولوژیکی بهم مربوط نیستند ، نقش های خانوادگی سنتی تغییر ‌کرده‌است پیوندهای خانوادگی اجتماعی پیوند های خانوادگی بیولوژیکی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...