کل سوالات

۰٫۹۱۹

۳-۱۲ تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع آوری در نمونه آماری فراهم آمده اند خلاصه، کدبنـدی و دسـته بنـدی و در نهایـت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها بین این داده ها بـه منظـور آزمـون فرضیه ها فراهم آید.
در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پـالایش مـی شوند و تکنیکهای گوناگون آماری نقـش بـسزایی در اسـتنتاج هـا و تعمـیم هـا بـه عهـده دارنـد(خاکی، ۱۳۷۶).
اطلاعاتی که با بهره گرفتن از ابزار گردآوری داده ها به دست می آید، احتمالاً واقعیت و یا انعکاسی از واقعیت است. برای مثال، وقتی سن افراد سئوال می شود داده های واقعی به دست می آید؛ اما اگر از کسی در مورد حادثه ای که شاهد آن بوده است، سئوال شود انعکاسی از واقعیت حاصل می گردد. در پژوهش معمولاً از هر دو نوع داده ها استفاده می شود. به همین دلیل در تجزیه و تحلیل و سپس تفسیر داده های کسب شده نمی توان با قاطعیت اذعان داشت که داده های به دست آمده چیزی یا امری را ثابت می کند. بلکه می توان گفت: «داده های به دست آمده چنین نشان می دهند»، «این طور به نظر می رسد»، «امکان دارد»، «پیشنهاد می کند»، «می توان حدس زد و احتمال داد که»… و غیره.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

برای اینکه پژوهشگر بتواند داده های پژوهش را تجزیه و تحلیل و سپس تفسیر کند، باید از روش های آماری استفاده نماید. لذا، پژوهشگر برای انتخاب روش آماری مناسب، جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، لازم است:
اولاً، شناخت کافی از داده های تحقیق اخیر داشته باشد، یا به عبارت دیگر ویژگی های داده های خود را بداند.
ثانیاً، از روش های آماری که در پژوهش های علوم انسانی مورد استفاده قرار می گیرند اطلاع کافی داشته باشد.
این روش ها، اجمالاً دو نوع هستند؛ یکی آمار توصیفی و دیگری آمار استنباطی.
آمار توصیفی :
آمار توصیفی شرایط موجود را توصیف می کند. بدین ترتیب که محقق از طریق به دست آوردن فراوانی، اندازه های گرایش به مرکز، شاخص های پراکندگی، رسم نمودار و غیره، متغیرهای مورد مطالعه را توصیف می کند.
آمار استنباطی :
محقق با بهره گرفتن از روش های آمار استنباطی، عملکرد یا ارتباط بین دو یا چند متغیر و یا رابطه علت و معلولی آنها را مورد بررسی قرار می دهد و یا پیش بینی می کند.
به عبارت دیگر، محقق به کمک آمار استنباطی، نه فقط به آنچه که هست پی میبرد بلکه در می یابد که در صورت تغییر یک متغیر، در متغیر دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد. همچنین براساس داده های جمع آوری شده درباره یک گروه کوچک، استنتاج ها و تعمیم هایی درباره گروه های مشابه و یا بزرگتر به عمل می آورد.
در این تحقیق از روش آمار توصیفی استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل
یافته های پژوهش
۴-۱مقدمه
در این فصل با بهره گرفتن از روش های آماری به تجزیه و تحلیل داده پرداخته شده است.
دربخش اول از روش های آمار توصیفی برای توصیف متغیرهای مربوطه استفاده شده که شامل ( فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، جداول و نمودارها) می باشد. در بخش دوم از روش های آمار استنباطی به منظور تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه ها و سوالات، استفاده شده است که شامل ( ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون ساده و گام به گام ) می باشد.
۴-۲ آمار توصیفی یافته ها
جدول ۴-۱ توزیع فراوانی و درصدی نمونه پژوهش به تفکیک سطح تحصیلات

شاخص آماری
سطح تحصیلات

فراوانی

فراوانی درصدی( % )

دیپلم

۶

۳٫۹

فوق دیپلم

۱۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...